Vermiglio
An uncrowned masterpiece of last fall’s movie season, Venice Grand Jury Prize winner Maura Delpero’s second feature returns to the time and place of her father’s childhood. The end of the Second World War is in sight, including in the village of Vermiglio high in the Dolomite mountains of northern Italy. But the sudden arrival of the deserter Pietro shakes up the quiet routine of the local teacher’s family and has a fateful influence on his eldest daughter Lucia. In this carefully composed, breathtaking opus, the intimate and the epic are locked in a natural embrace. Encounters with dignified beauty are often muted, as is the evocative depiction of Vermiglio and the plight of its inhabitants.