Humoresque
John Garfield’s last role undertaken as part of his exclusive seven-year contract with Warner Bros. was Paul Boray, a fiendishly talented virtuoso violinist from a poor background. In this artfully composed melodrama by Jean Negulesco, the master of sweeping emotions, the film's darkly romantic microscope is trained primarily on Paul’s complex love affair with wealthy patron of the arts Helen Wright (the stellar Joan Crawford, shortly after her Oscar for Mildred Pierce). And like the most famous of Dvořák’s Humoresques, the seventh, which lent the film its title, Negulesco’s poignant drama also offers a sparkling array of contrasts – the playful and nimble, graceful motif, set against the exquisite and heart-wrenching emotional tsunami.