The Visitor
It’s the end of summer. Danielius, a new father in his mid-thirties, leaves his family in Norway and travels to his native Lithuania to sell his parents’ flat. He tries to reconnect with old friends, but the strong bond he once had with them is now broken. Instead of rushing back to his young family to escape the deafening loneliness, he decides to stay, allowing himself to be guided by his solitude. In his feature debut, director and cameraman Vytautas Katkus indirectly builds on his own short filmmaking endeavours, in which he works deftly with an authentic space familiar both to himself and his protagonists, while also adopting a loose conception of time. Here, time seems to have stopped completely in a world which lights up the fragility of the human soul and images of a home that is no longer ours.