The legendary Chinese beings known as jiangshi are something like zombies or European vampires – except that they move around by jumping, they can be stopped with a piece of paper containing a magic spell, and their bite can be counteracted by sticky rice. During Hong Kong’s cinematic boom in the 1980s, producer Sammo Hung built several outstanding horror comedies around the jiangshi, drawing – as he did in most of his films – from the tradition of American slapstick. Director Ricky Lau’s Mr. Vampire is one of the best examples of the typical Hong Kong approach to physical humor with supernatural elements, and it is no wonder that it inspired a number of sequels and other films featuring jiangshis.