Time Is Running Out and the Water Is Rising
“He was that stone in the water. Water flowed over him and he didn’t move. Everything brimmed over and he just stood there” – keyboardist Jaro Filip on his musical buddy of many years. In 2025 we mark thirty years since the untimely death of an exceptional figure of Slovak culture, rock and art-rock musician and filmmaker Dezider Ursiny. Ursiny crowned his modest yet remarkable career as a documentarist with a film essay exploring fundamental issues of human existence and controversial themes such as freedom, death, love, suffering, dignity, euthanasia and suicide. With humility and a gift for crafting refined audiovisual commentary, joining Ivo Brachtl he gives the floor to thinker Eduard Tomáš, Rabbi Karol Sidon, and writers Daniela Hodrová and Daniela Fischerová.