Petty Thieves
It’s summer, and the tourist season on the Adriatic is in full swing. Loner Rio earns extra money as a kitchen help at a local hotel, but he also commits minor thefts at the expense of foreign visitors. When the young worker Andrea learns about his thieving, the two come to an unusual agreement: they will steal together and share the profits. But this pragmatic alliance grows into an unexpected closeness. Croatian filmmaker Mate Ugrin’s feature debut follows on from several distinctive Balkan films from recent years. Through clever metaphors, subtly elliptical editing, and an evocative use of atmosphere, Petty Thieves paints a portrait of solidarity among people who never stop dreaming of a better future in the face of a tourism industry that pushes them to the margins.