The Karlovy Vary IFF’s nearly fifteen-year friendship with Mark Cousins, whose stunning film essays have impressed countless viewers over the years, is firmly rooted in a shared passion for the world of cinema and in the festival’s sincere admiration for this inimitable Northern Irish filmmaker, writer, curator, film critic and traveller. After what are now legendary series The Story of Film: An Odyssey and Women Make Film, the magnetic storyteller brings us another saga, this time devoted to documentary film. Of his sixteen hour-long chapters embracing the entire history of the tenth muse, Cousins selected for Karlovy Vary the part that centres on the 1980s, an era that was fundamental for our region from a socio-political perspective.