Only Beautiful Things to Look At
The film is set in the mid-1980s, when the state used its laws to continually influence the most intimate facets of its citizens’ lives. Ingrid (Aňa Geislerová) is an ambitious doctor, whose mission is to bring children into the world, to terminate unwanted pregnancies, and to participate in the sterilisation of Romany women. The melancholy woman has greater misgivings about her private situation than she does about her professional life, that is, until she is caught “off guard” by a new friendship with a charismatic Romany orderly. Spontaneous Agáta presents to Ingrid the human contours of a national minority reduced by the communists to a demographic problem. Ostrochovský’s beguiling drama returns to a hitherto unresolved issue of Czechoslovak history, where the option of having children was determined by the state.