Birds, Orphans and Fools
A tale of two young men and the girl they love, Martha, played by the ethereally beautiful Magda Vášáryová. Their madcap ideas and pranks flitting between children’s playfulness and provocation seemingly spring from an inexhaustible fount of joy. They swap bizarre costumes as well as masks, and no situation can be foreseen; nor can its outcome, a fact reinforced by dynamic lensing, editing and expressive music. In contrast to the protagonists’ eccentric actions, however, the mise-en-scène is laden from the outset with the chaos of all-consuming decay and with dark references to the past. The threesome’s merry escapades start to look increasingly like a dance on the edge of the abyss, into which they too will inexorably fall. FIPRESCI Award in 1990.