The Last Chance
Northern Italy, September 1943. A group of Allied prisoners of war escapes from a prison train headed to Germany. They soon meet up with local partisans and a multinational group of desperate refugees. All share the same goal – to cross the Alps and make it to neutral Switzerland. Lauded in its time and unjustly forgotten today, The Last Chance – filmed as the last battles of World War II were still raging – presages the coming era of Neorealist cinema. By using a minimum of studio shots and working with real soldiers escaped from Italian prison camps, director Leopold Lindtberg further amplified his film’s urgent moral message. The film premiered at the first festival in 1946.