A Matter of Life and Death
Returning to England from a mission in the final days of the Second World War, RAF squadron leader Peter Carter is forced to jump out of his burning plane without a parachute. While the next world tries to locate him among the newly registered deceased pilots, the miraculously-saved young man manages to fall in love with an American radio operator named June. Representatives of the afterlife, however, don’t intend to give up without a fight… This extravagant, imaginative romance about the strength of love and its delirium-inducing effect on the human mind is a legendary example of Pressburger’s narrative talent, spectacularly developed by Powell’s genius for unconventional and courageous filmmaking. The picture’s first festival screening was held on 3 August 1947 at the Spa House in Mariánské Lázně.