The Defendant
This compelling courtroom drama was one of the first attempts to present an unflinching criticism of the communist regime. The filmmakers skilfully upended the scheme of ideologically driven works advocating just punishment for embezzlers of socialist property. Managing director Kudrna, the key defendant in a high-profile trial, is guilty of financial crime, yet, without this act of misconduct, in a collapsing economy he wouldn’t have been able to secure the construction of a new power plant. Perhaps even more daring are the revelations that the deputy minister who pressured Kudrna into taking on the project is a spineless individual and that the judiciary is subordinate to the state apparatus. The Defendant earned directors Ján Kadár and Elmar Klos the Crystal Globe at the Karlovy Vary IFF in 1964.