Blood on the Land
Besides being an unexpected Greek contribution to the Western genre, director Vasilis Georgiadis’s sweeping historical epic Blood on the Land is also a sophisticated parallel to the biblical Parable of the Prodigal Son or Odysseus’s voyage home. Set in the scorching mountains of Thessaly, the film centers on a feud between irreconcilable brothers from a landowning family and the local peasants’ growing resistance against their feudal oppressors, which escalates into violent conflict. This critical and commercial success was released just before the rise of the anti-leftist military junta, which unjustly condemned it to oblivion.