The Outsiders
Mrinal Sen’s The Outsiders is a searing exploration of the depths of abject poverty. Faced with an irredeemable system of exploitation, a father and son decide that working only exacerbates social inequalities, so they refuse to do so. The film’s raw realism blurs the lines between protagonists and antagonists until all that remains are bitterness and suppressed rage, which serve as the central duo’s guiding credo and the driving force behind their personal rebellion. Their anarchist philosophy, disrupted by the son’s marriage to a girl named Nilamma, is reflected in the father’s nihilistic declaration: “People have always worked hard, and still they die of hunger. I would rather die than work.” Special Jury Prize in 1978.