Behind the Rain
In all her films, director and editor Valeria Sarmiento has questioned the relationship between memory and the unconscious. Is it better to remain silent, hiding secrets so that things do not change (as in Secretos, 2008), or to seek true access to the most painful memories (as in Huellas, 2023)? In Behind the Rain, Sarmiento reflects on the very concept of repression. Sofía has just finished her psychology studies in Valparaíso (the city where Sarmiento was born) and returns to her hometown, Valdivia. Her return coincides with the discovery of a young girl's body, which awakens in her memories of childhood sexual abuse. Like a scratched film that looks like rain, Sofía must decide whether to stop the memory from resurfacing or to look beyond the rain, beyond the buried fears of an entire country.