Igor and After
This year’s gallery of artistically inspiring portraits of uncompromising eccentrics (among them The Hanging of Stuart Cornfeld, Robert Richardson: The White Devil and A Pint of Ink) features another unobtrusive stand-out in the shape of Igor Luther, a key figure of Slovak and European cinematography. Ivan Ostrochovský’s perspective is rare, dynamic and also meditative, while Luther himself co-authored the project during the last few months of his life. Works such as Juraj Jakubisko’s Birds, Orphans and Fools, Volker Schlöndorff’s The Tin Drum and Andrzej Wajda’s Danton, in the persuasive words of their creators, wouldn’t have the same timeless energy today if it weren’t for Luther’s visionary endeavours.