Trainspotting
Thirty years since first being shown at the festival, this cult classic – without which British cinema of the nineties wouldn’t have been half as cool – returns to Vary in a brand-new restored version. Despite the intervening decades, this original and sarcasm-laden rebellion against consumer culture based on the novel by Irvine Welsh has retained the authenticity and forceful energy of a defiantly raised middle finger. The iconic soundtrack (including tracks by Iggy Pop and Underworld) perfectly captures the frenzied pace, reminiscent of a wild drug-fueled ride, with which the film portrays its likable gang of eccentric slackers as they go through their daily lives of (in)action. Trainspotting was also a defining moment in the careers of Ewan McGregor, Robert Carlyle, and the other members of the ensemble cast.