No Peace Under the Olive Tree
The Italian drama No Peace Under the Olive Tree, awarded a Special Honourable Mention at the 6th Karlovy Vary festival, is an epic tale of poor shepherds who unite against their oppressor – the cruel and amoral nouveau riche Bonfiglio (superbly portrayed by Folco Lulli). The directorial style of Giuseppe De Santis is rooted in Neorealist conventions; however, for greater viewer accessibility the film is enhanced with elements of lyricism, idealism and melodrama. The rural story, shot amid the rugged, scorched rocks near the director’s native town of Fondi, thus enjoyed commercial success, although the critics of the day (particularly those from Western Europe) gave it a noticeably cooler reception.