Špinavé ulice
Impulzivní Johnny a jeho hloubavý bratranec Charlie se spolu se stejně nejistými kamarády potloukají po newyorské čtvrti Little Italy za vidinou velkého snu stát se uznávanými gangsterskými veličinami. Úsporně, efektivně a rychle natočený snímek Martina Scorseseho sugeruje dojem dokumentární autenticity a přitom dýchá žhavou autorskou energií.
Impulzivní Johnny Civello a jeho hloubavý bratranec Charlie Cappa jsou mladíci, kteří se bezstarostně pohybují na ostré hraně zákona. Protloukají se s kamarády ze dne na den v uměle prodlužované atmosféře nezávazné nedospělosti, aniž by dokázali vysledovat ve svých životech nějaký smysl. Jejich velkým snem je ovšem stát se uznávanými gangstery. Dokážou ho uskutečnit v tak starosvětsky „poctivé“ podobě, jako o tom sní Charlie, a budou za něj umět zaplatit příslušnou cenu? Přestože hraným debutem Martina Scorseseho bylo už „béčko“ Berta z dobytčáku (Boxcar Bertha, 1972), režisérovým skutečně osobním prvním filmem se stala až gangsterka odehrávající se v jeho mateřské newyorské čtvrti Little Italy. Úsporně a rychle natočený snímek sugeruje dojem dokumentární autenticity a přitom dýchá žhavou autorskou energií. K poloautobiografické podstatě vyprávění odkazuje především postava Charlieho v podání Harveyho Keitela, jemuž energicky přihrává příští Scorseseho kmenový herec Robert De Niro.