The Free Will
The excellent Jürgen Vogel (familiar to Czech audiences primarily from the film Life Is All You Get) gives a convincing, authentic performance as a sexual deviant who, despite the help of the girlfriend destiny has put his way, vainly struggles with his uncontrollable aberration.
Theo has been locked up in a psychiatric hospital for years. His dread of women has now transformed itself into dangerous aggression – he attacks women, and before he gets his sexual gratification, he traumatises his victims even further by brutally assaulting them. The film opens with one such scene, so the viewer is given no choice in his opinion of Theo. As the story unfolds, however, our estimation of him gradually shifts in the opposite direction. Up close, this young man ceases to be a perverse brute, and more of a pitiable and desperate man, vainly trying to gather the strength of will to overcome his destructive instincts. 27-year-old Nettie genuinely wants to help him, she has also experienced being an outcast, but it turns out that the will invoked by everyone is simply not enough for the task. The film’s merits are its raw documentary style and the stunning performance of Jürgen Vogel, whose Theo surprisingly forces strong compassion from the audience. It was this performance which won him the Silver Bear at Berlin in 2006 for Artistic Contribution.