Views of a Retired Night Porter
In the documentary film Views of a Retired Night Porter (1977) Krzysztof Kieslowski introduced audiences to a factory worker whose life aim was to subject his colleagues to thorough scrutiny. The Austrian filmmaker now presents a mini-portrait of this man thirty years later, in a bitterly poetic swan song of the previous regime and one of its devoted adherents.
In his documentary film Night Porter’s Point of View (1977), Krzysztof Kieslowski introduced audiences to the “watchdog” of the Communist regime, whose guiding life principle was to subject factory employees to thorough scrutiny. Almost thirty years later, the Austrian filmmaker Andreas Horvath profiles this man once again, whose views, despite the different political situation, haven’t changed. Horvath’s film is a bitterly poetic swan song of the somewhat unsettling old days, and of one of the period’s devoted adherents.