The Conversation
The carefully guarded private life of professional wiretapper Harry Caul is turned upside-down by a conversation he tapes for an influential client under very difficult conditions. From the inexplicit snatches of conversation between two lovers, Harry puts together an exciting tale that causes him to step outside the secure role of the disinterested listener. This brilliant and artfully narrated drama by Francis Ford Coppola is an original take on Michelangelo Antonioni’s 1966 movie Blowup.
Harry Caul is a renowned wiretapping specialist who carefully guards his privacy. He does not however do anything to stop a certain conversation he managed to tape for an important client under particularly difficult conditions from reaching his own ears. From the inexplicit snatches of dialogue between a man and a woman meeting for lunch in a San Francisco park, Harry puts together, piece by piece, a story of secret love pursued by murderous marital jealousy. The neutral listener becomes an engaged participant, while failing to think about the risk it brings or the possibility that everything might just be different than he assumes. How long will he be able to keep up the illusion that his own life is safe from manipulation? This artfully constructed and technically brilliant take on Michelangelo Antonioni’s Blowup (1966) ushered in a wave of critical films on moral corruption and the impossibility of getting at the truth, and almost symbolically paralleled the Watergate wiretapping scandal. The movie garnered a number of awards, including Palme d’Or at the Cannes Film Festival.