American Graffiti
Curt, Steve, and John have just finished high school, but their real rite of passage is only beginning, one summer’s night in 1962. All they wanted was to have a good time with their cars, girls, and rock’n’roll. The small town they come from however is becoming a place full of exciting challenges that also lead to delusion and painful self-recognition. This song-filled retro-film was George Lucas’s second movie and the first commercial success of the New Hollywood generation.
Curt, Steve, and John have just finished high school, but their real rite of passage is only beginning, on a summer’s night in 1962. All they wanted was to have a good time with their cars, girls, and rock’n’roll. The small town they come from however is becoming a place full of exciting challenges that also lead to delusion and painful self-recognition... The seemingly authentic retro-film, shot in exteriors over twenty-nine nights, without a fixed screenplay and with largely unknown actors, clicked with the mood of the public and became the first financial success of the new creative generation. The film was even awarded in “official” circles (five Oscar nominations including one for Best Picture). The role of Curt as played by Richard Dreyfuss ties in closely to an autobiographical and, at the same time, mythical situation that Lucas calls “escaping from an open cage”: just like the hero from his debut THX 1138 or Luke Skywalker from the Star Wars trilogy, Curt too must gain self-awareness and free himself from his limitations.