How can a person seeking an authentic existence accept responsibility for himself when he lives in a small Czech world controlled by consumerist thinking? Karel Vachek, in his entertaining documentary essay, visits an animal cemetery on Říp mountain and a cross-country motorcycle race held in a sports arena. His attention is also caught by a three-legged dog, David Wark Griffith, Jiří Paroubek and a female pensioner who raided a bank.
How can a person seeking a valid existence accept responsibility for himself when he lives in a small Czech world controlled by consumerist thinking – particularly in view of the reassuring flood of media attractions? The tetralogy of documentary essays by Karel Vachek entitled The Little Capitalist reflected the twists and turns in the development of the Czech Republic after November 1989. The cultural, politico-economic, moral and geographical region of the Czechs is again the environment where Vachek chooses to expand his seriously light-hearted reflections – this time, in his own words, in the style of a divertimento. He visits an animal cemetery on Říp mountain and a cross-country motorcycle race held in a sports arena. His attention is also caught by a three-legged dog, David Wark Griffith, Jiří Paroubek and a female pensioner who raided a bank. The world according to Karel Vachek is also sprinkled with songs by distinctive folk artist Milan Smrčka, alias Záviš.