Jak může člověk usilující o autentickou existenci přijmout odpovědnost sám za sebe, když žije v malém českém světě, ovládaném konzumním uvažováním? Karel Vachek se ve svém zábavném dokumentárním eseji vydává na zvířecí hřbitov na hoře Říp či na závody v motokrosovém freestylu pořádané ve sportovní hale. Všímá si i třínohého psa, Davida Warka Griffitha, Jiřího Paroubka a důchodkyně, která přepadla banku.
Jak může člověk usilující o autentickou existenci přijmout odpovědnost sám za sebe, když žije v malém českém světě, ovládaném konzumním uvažováním zvláště ve vztahu ke konejšivému toku mediálních atrakcí? Tetralogie dokumentů-esejů Karla Vachka nazvaná Malý kapitalista má odrážet peripetie vývoje České republiky po listopadu 1989. Kulturní, ekonomicko-politický, mravní i geografický prostor Čech se pro Vachka stává prostředím, kde rozvíjí své vážně nevážné úvahy – podle vlastních slov tentokrát v lehkém stylu divertimenta. Nejenže znovu osobně inscenuje dění před kamerou, ale navíc je rámuje vlastní přednáškou. Vydává se zároveň na zvířecí hřbitov na hoře Říp či na závody v motokrosovém freestylu pořádané ve sportovní hale, ale všímá si i třínohého psa, Davida Warka Griffitha, Jiřího Paroubka a důchodkyně, která přepadla banku. Svět podle Karla Vachka zahrnuje i songy svérázného písničkáře Milana Záviše Smrčky.