This raw film containing neither embellishment nor moral sermon tells the story of a student who is determined to get rid of her unwanted pregnancy in a country where abortion is illegal, yet she has no idea of the ordeal ahead of her. The film won the Palme d’Or at this year’s 60th Cannes IFF.
Gabita, a student, is planning to rid herself of an unwanted pregnancy with the assistance of her friend, Otilia. The year is 1987, and abortions are illegal in Romania. They have to find out who can do it illegally and, if possible, for not much money. Everything is ready, but nothing goes according to plan. The room where the “operation” is supposed to take place is not in the right hotel, instead of going to meet “Mr Bébé”, who is to perform the abortion, Gabita sends Otilia, who has promised her fiancé that she will come to his mother’s birthday party. Dealing with “Mr Bébé” is a nightmare, but the girls have no alternative but to meet his conditions if they want him to keep his promise. “Abortions were forbidden in Romania in 1966, and so the generation born in the 1970s was a lot larger. At the end of Communism it was found that more than half a million women had died as a result of backstreet abortions. Abortion in those days lacked any kind of moral context, but was seen more as a way of rebelling against the regime,” says Cristian Mungiu.