Successful French journalist Jean-Dominique Bauby was struck down by a rare illness known as lock-in syndrome, where the whole body is paralysed but the memory and mind remain active. Thanks to his iron will and the care he received, this once superficial man was able to give an eloquent testimony of his inner world. The book Le scaphandre et le papillon came out in 1997 but its author died a few days later. This excellent film adaptation by fine artist Julian Schnabel won Best Direction at the 60th Cannes IFF.
When Jean-Dominique Bauby woke up from a coma in hospital, he realised from the faces of the doctors and nurses that they couldn’t understand him. The Editor-in-Chief of ELLE magazine suffered from a rare condition known as lock-in syndrome, where the whole body is paralysed but the memory and mind remain active. A one-time predatory habitué of intellectual Parisian salons, he could only communicate for the rest of his life by blinking his left eye. The book, which came out in 1997 and whose author died a few days later, was only made possible thanks to the iron will of a man who knew that he had not made the best of his life. “Did it take a misfortune to bring out true human qualities in me?”, he asks in the book whose title reflects his sense of confinement and his fluttering eye movements like a butterfly’s wings. In order to be able to write the book, he had to undergo a system developed by an incredibly patient therapist who took down letters of the alphabet which Bauby dictated to her by blinking his eye. Artist and occasional director Julian Schnabel came up with a highly unusual film adaptation and, with the help of an excellent cast, created a work which is as compelling as the book upon which it is based.