Úspěšného francouzského novináře Jeana-Dominiqua Baubyho postihla vzácná nemoc zvaná syndrom lock-in, při níž jsou veškeré funkce těla ochromeny, ale zůstává paměť a schopnost myšlení. Díky nezlomné vůli a péči, jíž se mu dostalo, dokázal tento kdysi povrchní muž vydat svědectví o svém prohlédnutí. Kniha Skafandr a motýl vyšla roku 1997, pár dní nato autor zemřel. Vynikající filmový přepis výtvarníka Juliana Schnabela získal na 60. MFF v Cannes Cenu za režii.
Když se Jean-Dominique Bauby probere v nemocnici z komatu, pozná z tváří lékařů a sester, že mu nerozumějí. Šéfredaktora prestižního časopisu ELLE postihla zvláštní forma krvácení do mozku, syndrom zvaný lock-in, paralyzující celé tělo, ale ponechávající nedotčenou paměť a schopnost myšlení. Bývalý lev intelektuálních pařížských salonů mohl po zbytek života komunikovat pouze mrkáním levým víčkem. Knihu, jež vyšla v roce 1997 a kterou její autor přežil jen o pár dní, umožnila napsat nezdolná vůle člověka, jenž díky svému ochrnutí pochopil, jak špatně naložil se životem, který mu byl dán. „Byl jsem slepý a hluchý, nebo muselo nutně přijít neštěstí, aby ve mně osvítilo člověka?“ ptá se autor v knize, kterou nazval podle pocitu uvěznění a podle mrkání na způsob motýlích křídel. Psát, či spíše diktovat umožnil systém vyvinutý nekonečně trpělivou terapeutkou, jež odříkávala písmena abecedy a zapisovala ta, která pacient schválil mrknutím. Výtvarník a občasný režisér Julian Schnabel zvolil naprosto neobvyklý způsob adaptace a za pomoci vynikajícího obsazení vytvořil film, jehož účinek se vyrovná působení literární předlohy.