Jar City
A desperate man is trying to locate the genetic origin of his little daughter’s brain illness. A solitary detective is investigating the murder of an old eccentric whose eventful past changes this seemingly ordinary case into a bizarre mystery. Both storylines gradually become intertwined in Baltasar Kormákur’s latest film – the biggest Icelandic box-office hit of all time.
A desperate man employed in a genetic research institute is looking through records which might be able to explain the origin of his little girl’s brain illness. A parallel storyline develops as detective Erlendur begins investigating the murder of an old man who led a bizarre existence in his murky basement flat. This at first seemingly ordinary case becomes more complex with the mystery surrounding the death of a four-year-old girl thirty years before. Loner Erlendur, trying among other things to sort out his thorny relationship with his drug-addict daughter, is determined to find the murderer no matter what. This Icelandic thriller, which addresses issues related to the abuse of genetic information, is persuasive, above all, for the deftly spun dark and mysterious atmosphere which pervades both gradually interlacing lines of the story. The main role in this film adaptation of the detective novel by Arnaldur Indriðason (published in the CR in 2004) was played by the excellent Ingvar E. Sigurðsson (Angels of the Universe, Falcons and Cold Light).