Witchfinder General
Witch hunter Matthew Hopkins – brilliantly played by Vincent Price - tours Civil War England, using cruel torture to extract “confessions” from his victims. Director Michael Reeves’ gory, influential period piece combines visceral horror with a dry meditation on the corrupting power of violence.
Witch hunter Matthew Hopkins tours Civil War England, employing cruel torture to extract ‘confessions’ from his victims. When he rapes a young woman, her lover, a soldier, seeks revenge. Later acclaimed as the best film of Reeves’ sadly brief career, the explicit depiction of depravity and torture in Witchfinder General disgusted many critics upon first release. A realist in the mould of his idol, Don Siegel, Reeves was fascinated by the corrupting power of violence. His film is superb visceral exploitation cinema, but it manages also to dryly draw attention to societal acceptance, and normalisation, of state-condoned brutality. Veteran thespian Price and young hotshot director Reeves had a frosty relationship. But Reeves somehow coaxed a chillingly low-key performance from his star, entirely at odds with his usual flamboyance, but just right for the sombre mood of the film. Beautifully shot in unspoilt Suffolk countryside, the peaceful backdrop makes the grim horror of the narrative all the more shocking.