After fourteen years Eric Wilson leaves the juvenile detention centre to begin a new life under a new name. Plunging into the world of adulthood with hope and a willingness to meet everyone’s expectations, will he be able to navigate its pitfalls and defy the shadows of his past? This impressive, down-to-earth drama received the Ecumenical Jury Prize at the Berlin IFF. Andrew Garfield’s performance won him a BAFTA Award.
Eric Wilson leaves the juvenile detention centre where he has spent the last fourteen years and tries to start a new life under a new name in a quiet town near Manchester. He is helped in this by a social worker named Terry who finds him work. The naive, sensitive and unreserved youth, full of ideals, attempts to find his bearings after long years in isolation in an environment that is entirely alien to him: he finds a friend, Chris, and a girlfriend, Michelle, and plunges into his new life with hope and a willingness to meet everyone’s expectations. Will he be able to navigate the pitfalls of the adult world – and defy the shadows of his past? A paragon of the British tradition of cinematic sobriety, this adaptation of Jonathan Trigell’s acclaimed novel confronts the protagonist’s tragic past with a present that seems unbridled and full of promise. At the same time the film poses urgent questions about the way in which society approaches the issue of a “second chance”. Andrew Garfield’s performance won him a BAFTA Award and the film received the Ecumenical Jury Prize at the Berlin IFF.