Buddha Collapsed Out of Shame
The youngest daughter of the celebrated Makhmalbaf family of Iranian filmmakers shows the journey a little Afghan girl takes to get an education. Evocatively set in the hamlet of Bamyan, above which gapes the hole in the rock face left by the pulverised statue of a gigantic Buddha, the film offers a realistic and metaphorical illustration of the current situation in Afghanistan.
In 2001, reports circled the world that the Taliban leadership had ordered the destruction of the enormous Buddha statues sculpted into the rock face in the Bamyan Valley in Afghanistan. Literally under the shadow of what is now a towering void, the journey begins of a little Afghan girl who wants to learn to read. Her road to an education brings together a documentary and metaphorical image of the realities of Afghanistan’s past and present. The film bears the typical characteristics of Iranian auteur cinematography, particularly the films by director Hana Makhmalbaf’s relatives, wherein the realistic world of children and their games works as an expressive parallel to society as a whole, while at the same time exposing the conflict between the radical ideals of adults, and the naive and unaffected observations of children. The director follows up stylistically on her previous documentary work and subordinates the raw, digital camerawork to the discourse of the child actors.