Absurdistan
Veit Helmer’s third feature film started off with a newspaper article about a Turkish community where the women had revolted against the men, who were unable to repair the local water line. They refused to have sex with the men until their households were back in working order. Aja and Temelko, the young protagonists of Absurdistan, find themselves in a similar situation. The stars portend that the time is ripe to consummate their love. The prerequisite for this, however, is that they take a bath together, but the waterspout in their village, somewhere in the desert between Europe and Asia, won’t yield a drop. The tension between the men and women of the village is approaching all-out warfare, and Temelko has to pluck up the nerve for decisive action in time, before the constellations change. Helmer’s Absurdistan, which involved an international cast (Kristýna Maléřová from the Těšín Theatre stars in the role of Aja), is reminiscent of silent film slapstick with its distinct stylisation, and also recalls the films of Emir Kusturica or Nana Djordjadze.