In September 1942 several dozen young Czech Jewish women were brought to Raasiku in Estonia where they were separated from their families and placed in a concentration camp. The third part of the documentary series Forgotten Transports maps out the fates of women who were able to show solidarity and mutual support for one another – teaching themselves to remain oblivious to the horrors of the Holocaust helped them to survive.
On 5 September 1942 a transport arrived in Estonia bearing one thousand Czech Jews. Roughly a hundred women between the ages of 19 and 25 were separated from their families who were taken by bus to another, apparently “heated” concentration camp. The terrified girls soon formed various groups in which they gave each other total support. With time they began to act together, like a single, large organism. The optimism and naivety of youth helped them to survive the harrowing journeys through a series of other camps in Estonia and later also in Germany. Their instinct for self-preservation urged them to ignore the Holocaust raging all around them. It was not until 5 September 1945, while they were convalescing in Sweden, that they discovered the truth about what happened to their families… Lukáš Přibyl spent seven years putting together his unique project about the little known fates of Czech Jews during the Holocaust. In this, the third part of the documentary series Forgotten Transports, he combines testimonies from survivors with shocking archive footage and documents, which together offer insight into the destiny of women in a “man’s” war.