The Karamazovs
A drama company from Prague arrives in Cracow to present a stage adaptation of Dostoevsky’s famous novel at the city’s alternative theatre festival; the production is to be staged in an unusual venue – the local steelworks. During rehearsals, the drama on stage spills over into real life, behind the scenes and front of house... In both his chosen theme and form, director Petr Zelenka has come up with an exceptional piece, oscillating between fiction and documentary and centred on the successful production presented by Prague’s Dejvice Theatre.
A theatre company from Prague arrives in Cracow to present a stage adaptation of Dostoevsky’s novel The Brothers Karamazov at the city’s alternative drama festival; the production is to be staged in an unusual venue – the local steelworks. As rehearsals get under way, we follow not only the emotional story examining issues of faith, immortality and the salvation of the human soul, but also the relationships within the acting troupe itself, which strangely reflect Dostoevsky’s “great” themes. The stage drama is transferred to the real world when a tragedy occurs during rehearsal involving one of the spectators... “My interest lies in the responsibility of the intellectual for the ideas he himself proclaims to a society which has lost its faith in God and thus also its basic moral instincts,” says director Petr Zelenka. In both his chosen theme and form, the filmmaker has come up with an exceptional piece, oscillating between fiction and documentary and centred on the successful production presented by Prague’s Dejvice Theatre. The play was directed by Lukáš Hlavica and based on the famous dramatisation by Evald Schorm at Na zábradlí theatre.