Native Dancer
The traditional house by the road and its large courtyard are always full of visitors. This is the home of Aidai, an old woman endowed with magic powers. She knows more about life than ordinary mortals, and lives in harmony with the spirit of nature. She is able to cure the body and soul, to reconcile disordered relationships, she understands people’s motives and desires, and can promote goodness in the face of evil. Her greatest happiness is her grandson who was taken into her care when her son was going through a difficult time. The latter is involved in the plans of the mafia businessman Batyr to build a gas station and motel on the pilgrimage site. After the grandson is abducted, Aidai also disappears, the only person who can break the curse of this desecrated place and its corrupt relationships… In addition to the film’s intriguing depiction of shamanism and its appealing branching story, the director offers an effective yet delicate social and psychological confrontation between traditional Kazakh values and vulgar entrepreneurial civilisation.