Vera Storozheva (b. 1958, Chelyabinsk region) studied at Moscow’s State Institute of Culture (1983) and attended the Higher Courses of Script Writers and Directors (1993). She and her husband, screenwriter and actor Sergei Popov, worked closely with Kira Muratova. She made 25 TV documentaries and the series "Live Pushkin” (Zhivoy Pushkin, 1999). After her short feature Divorce (Rozvod, 1992) she debuted in feature film with The Sky. The Plane. The Girl. (Nyebo. Samolyot. Dyevushka., 2002), screened in Venice. This was followed by the melodrama Frenchman (Francuz, 2003) and The Greek Vacation (Grecheskiye kanikuly, 2005). Her film Travelling with Pets (Putyeshestviye s domashnimi zhivotnymi, 2007) won the highest award at the Moscow IFF, the Golden St George. She also focuses on provincial situations in her latest film, Spring Will Soon Be Here (Skoro vyesna, 2009).