Czech Films 2008-2009 / 2009 / Hlídač č. 47 / Czech Republic 2008
Railway guard Josef Douša saves the life of a young man who tries to jump under a train; however, in doing this, he complicates his efforts to establish a serene coexistence with his beloved wife after his horrific experiences in the trenches during the First World War. Douša suspects that Anička has fallen in love with Ferda. In feigning deafness, will he be able to find out the truth? And will he gain anything by this? The psychological drama inspired by Josef Kopta’s novel tells of the grievous destiny of a man who desperately seeks to regain stability in life.
Railway guard Josef Douša one day saves the life of a man who tries to jump under a train. Young Ferda, however, falls in love with the guard’s wife Anička. After his horrific experiences from the trenches during the First World War, Douša has had difficulty hearing, but now it comes in useful to feign deafness in order to find out what people are saying about him and about his wife’s supposed infidelity. Yet, doing this only leads to further misgivings as he turns his own existence and the lives of those closest to him into a living hell. Based on the psychological novel by Josef Kopta, Eduard Verner’s script provided Filip Renč and Zdeněk Zelenka with a compelling story about the grievous destiny of a man who, after his traumatic war experiences, seeks desperately to regain stability in love, work and family life. The film garnered Czech Lion awards (for actors Karel Roden and Vladimír Dlouhý, and editor Jan Mattlach) and the Golden Reel award for Best Director at the Tiburon IFF in the USA.