Anas: An Indian Film
Anas Zaghlul from the town of Nablus is an engaging Palestinian who was once a promising athlete and an usher at a movie theater. One night, however, a shocking experience changes his life. The film’s Spanish director offers an original blend of stylized documentary and journalistic insights into the dismal reality in which his uncommon hero is trying to lead a normal life.
Anas Zaghlul from the town of Nablus is an engaging Palestinian who was once a promising athlete and an usher at a movie theater. One dark night several years earlier he found the mutilated corpse of a Palestinian woman, a victim of revenge for allegedly cooperating with the Israelis. Since that time, Anas has known what it means to be on the brink of madness. With the perceptive eye of a cameraman, the filmmaker suggestively links one individual’s state of mind with a contemplative look at an occupied country whose dismal reality is reminiscent of a never-ending nightmare. In order to achieve an intense existential feel, he makes use of innovative visual symbols and literary texts (e.g. Robert Walser). His uncommon hero, Anas, looks back to his childhood and adolescence, mulls over memories of friends and of his brother, whose life was cut short by alcohol. Despite occasional confrontations with psychiatrists and with an imam concerned about possession by the devil, Anas tries to lead a quiet life.