English Strawberries
Tomáš has just left school and is planning a trip to England, officially to earn some money picking strawberries, but his real intention is to emigrate. The strawberry season is long past, however – at least in Czechoslovakia. It’s 21 August 1968 and Soviet occupying forces have appeared in the streets overnight. What’s more, one of them – the deserter Lebedyev – wants Tomáš to help him get across the border to Germany. The hero of this tragicomedy by director Vladimír Drha finds he rapidly has to clarify his feelings and views, and redefine his relationships with both his parents and the beautiful Táňa.
School-leaver Tomáš Sinek is planning a trip to England, officially to earn some money picking strawberries, but his real intention is to emigrate. The strawberry season, however, is long past – at least in Czechoslovakia – and Tomáš’s train never leaves Prague. It’s 21 August 1968 and the Russian occupiers have parked their tanks in the streets overnight. While his dismayed parents follow television news reports to try and find out what’s happening, Tomáš wanders around his native Davle. He observes the occupying forces and his similarly bewildered countrymen, and hesitantly starts up a relationship with his former classmate Táňa. The young couple’s already complicated situation is compounded by the Russian deserter Lebedyev, who is trying to get to Germany. Unlike the American filmmakers who hastily abandoned their Davle film set in the middle of shooting the war drama The Bridge at Remagen, the Soviets are armed with real weapons. In his tragicomedy, director Vladimír Drha shows how the sweltering August day transformed modern Czechoslovak history with appalling consequences, affecting the destinies of whole generations.