Soon after the fall of Hussein’s regime, 12-year-old Ahmed and his grandmother set out on a difficult journey. The old woman is looking for her son, Ahmed’s father, who disappeared in 1991. This simply told story, reminiscent of Iranian film traditions, was shown to appreciative audiences at Sundance and at the Berlinale where it took two awards.
Northern Iraq, 2003, soon after the fall of Saddam Hussein. Twelve-year-old Ahmed and his grandmother set out on a difficult journey to southern Iraq where prisoners of war and political prisoners have been released from incarceration. Ahmed’s father did not return from the Gulf War in 1991 and the old woman is convinced that she will find her son among them. On their journey from the mountains of Kurdistan to Babylon they meet people in similar (all too often dire) straits. The boy tries to understand his grandmother’s desire to find her son, and he faithfully follows her on a journey to meet the father he has never known. Ahmed wants to become a soldier, but perhaps this miserable journey will irreversibly change his mind.... The film authentically evokes the atmosphere of Iraq just after liberation. Narrated simply and discreetly, the story recalls Iranian film traditions and has been shot with sensitivity for the deep sorrow stemming from atrocities committed by Hussein’s regime. The movie was shown to appreciative audiences at Sundance and Berlin.