Did you ever expect to laugh at a terrorist attack? A sophisticated, pitch-black, satirical comedy about whether it’s possible to be a mujahid with a box on your head, whether it’s better to blow up a mosque or a condom-selling drugstore, and whether one can reliably kill Osama bin Laden.... The movie screened at Sundance.
A group of would-be terrorists plans an attack that should spill plenty of blood. But they just can’t decide whose blood it should be. The film’s strength, aside from elements of black humor, lies in the ambiguity and subversiveness it creates through the use of stereotypes of Muslims, British politicians, and all manner of fanatics. Suicide bombings are here talked about just as ingenuously as if discussing The Lion King. Laughs are generated through a wide assortment of exotic insults, situations packing an effective punch, and characters delineated with precision. The movie presents the latter as more a threat to themselves than to British society. Although the viewer finds himself chuckling at preparations for a terrorist operation, the laughter is rightfully accompanied with a tingling down the spine. This original, daring movie, replete with humorous situations that are in no way disrespectful, provokes a variety of questions but one stands out above the rest: how fine is the line between a martyr and a dolt?