Marwencol
After a brutal attack, Mark Hogancamp was left with permanent memory loss and brain damage. Unable to afford expensive treatment, he created his own. He built Marwencol in his backyard, a precise and colorfully populated miniature Belgian village from the period of the Second World War. Best documentary at the SXSW FF.
On April 8, 2000, Mark Hogancamp staggered out of a bar in Kingston, New York and was nearly beaten to death under ambiguous circumstances by five men. After nine days in a coma, his condition began to improve, but he was left with permanent memory loss and brain damage. Unable to afford expensive treatment, he set about creating his own remedy. He built Marwencol in his backyard, a 1/6 scale Belgian village from the period of the Second World War. He inhabited the little town with rigorously executed figures representing his friends, his loved ones, and his alter ego in the form of an intrepid American army captain. When he began to photograph the figures – the bearers of his emotions, hopes, fears, and fragments of his memory – in incredibly detailed compositions, his unique home therapy suddenly became art. Debut American documentarist Jeff Malmberg spent four years with his camera in Hogancamp’s village, a place brimming with the dramatic events of late World War II.