The Leopard
What are we to do if the world to which we have grown accustomed starts to collapse, and people of a new order jostle for position in the void it has left behind? This is the major issue underlining Luchino Visconti’s wonderful film The Leopard. Thanks to sensitive digital restoration work, the tale of the Sicilian Prince Salina, portrayed by the superlative Burt Lancaster, his enterprising nephew Tancredi, and the beautiful plebeian Angelica, played by Alain Delon and Claudia Cardinale, will be treasured by all who see it, even those who are familiar with the film.
1860. Garibaldi has disembarked at Sicily, the Risorgimento is in full swing. Prince Fabrizio Salina well knows that the historic role played by the class to which his family has belonged for hundreds of years is ending, squeezed out by those who are often uneducated and uncultured. He accepts the demise of the world he loves with sadness but with full awareness of its inevitability. Above all, however, he determines to help his beloved nephew find the right place in this new world. He watches with indulgent irony as instinct leads the enterprising Tancredi from the ranks of the revolutionaries to the army of the new king of Italy, and from his tepid interest in his uncle’s daughter Concetta into the arms of the beautiful Angelica. The basis for Visconti’s masterpiece, gorgeously shot by Giuseppe Rotunno, was the novel by Giuseppe Tomasi di Lampedusa, a writer born of the old aristocracy, like the director. Thanks to careful digital restoration, the story of Prince Salina, superbly played by Burt Lancaster, with Tancredi and Angelica taken well in hand by Alain Delon and Claudia Cardinale, has become an experience nonpareil even for those who know the film well.