Beats of Freedom
This documentary with its subtitle How to Bring Down a Totalitarian Regime with the Aid of a Home-made Amplifier demonstrates the way in which rock music in Poland bolstered the country’s sense of independence from the 1960s all the way to the fall of the communist regime. Full of strong, often absurd stories, the film features music from the bands Brygada Kryzys, Maanam, Kult, Lady Pank and Republika.
Music and freedom are linked by thousands of stories. This documentary, with its subtitle How to Bring Down a Totalitarian Regime with the Aid of a Home-made Amplifier, summarises the way in which rock music in Poland bolstered the country’s sense of independence from the 1960s to the fall of the communist regime. British journalist and writer Chris Salewitz goes off in search of various stories: from the first Polish protest song by Czesław Niemen, the court cases against Polish hippies and the onset of the punk rebellion, to the Solidarity years and the state of emergency. Twenty thousand people descended on the town of Jarocin for the rock festival, the largest of its kind in Eastern Europe, and the Polish government failed to keep the rock scene under control. The film, coming from a country where rock has also been an escape from Catholicism, is full of strong, often absurd tales. The censors branded Maanam’s song lyrics as an allegory of the Soviet invasion of Afghanistan and banned them .... A film about music as the bearer of hope, featuring songs by the bands Tilt, Brygada Kryzys, T. Love, Maanam, Kult, Republika, Lady Pank, Izrael, 1984, Siekiera and Dezerter.