After taking a job at the Vienna city morgue, 19-year-old Roman Kogler starts to come to terms with his difficult past, an important step on the road to adulthood. Austrian actor Karl Markovics’s visually compelling and dramatically convincing debut became by rights a favorite of this year’s Directors’ Fortnight at Cannes.
Nineteen-year-old Roman Kogler is serving time in a juvenile detention center. He has already served half of his sentence, and could be released on probation, but his chances are poor: he is a loner with no family, and he seems incapable of coping with society. One day, to the surprise of the authorities and even himself, Roman finds a probation job at the municipal morgue in Vienna. Encountering death and sorrow – natural and expected elements of life, like love and birth – helps him to mature and to come to terms with his guilt-ridden past. The director doesn’t misuse the topic by emotionally blackmailing the audience, and his casting of the main character was extremely fortunate, with the actor’s authentic portrayal strengthening the film’s impact. This writer-director debut from actor Karl Markovics is an economical and visually compelling probe into the human psyche. Breathing was one of the best films of this year’s Directors’ Fortnight, and the delegation accompanying the Cannes screening rightfully deserved the lengthy applause it received.