Cesta k dospělosti a vyrovnání se s nelehkou minulostí vede devatenáctiletého Romana Koglera přes práci ve vídeňské městské márnici. Vizuálně podmanivý a herecky přesvědčivý debut rakouského herce Karla Markovicse se právem stal jedním z nejlepších snímků letošního canneského Quinzaine des réalisateurs.
Devatenáctiletý Roman Kogler žije v nápravném zařízení pro mladistvé, má za sebou již půlku trestu a před sebou naději, že bude propuštěn na podmínku. Šance se však zdají mizivé, je samotář, nemá rodinu a vypadá to, že není schopen začlenit se do společnosti. Jednoho dne překvapí jak svého vychovatele, tak možná i sám sebe: získá zaměstnání ve vídeňské městské márnici. Setkání se smrtí a smutkem, které jsou přirozenou a stejně samozřejmou součástí života jako láska či zrození, mu pomůže dospět a vyrovnat se s minulostí zatíženou vinou. Režisér téma nezneužívá, diváka citově nevydírá, a navíc měl šťastnou ruku při výběru hlavního představitele, který svým autentickým herectvím snímek podpořil. Celovečerní režijní a scenáristický debut herce Karla Markovicse je úspornou a vizuálně podmanivou sondou do lidské psychiky. Snímek Dýchat se řadí mezi nejlepší filmy letošního Quinzaine des réalisateurs a delegace snímku byla při projekci v Cannes právem odměněna několik minut trvajícím potleskem.