After its recent premiere at Cannes, the digitally restored copy of this spectacular film epic headed straight for Vary. The film traces the life of the enigmatic British lieutenant colonel who brought Arab tribes together in the revolt against the Turks during the First World War. David Lean’s seven-time Oscar winner earned numerous superlatives, two of them for composer Maurice Jarre and the actor in the leading role, newcomer Peter O’Toole.
The head of the restoration team at Sony Pictures Entertainment, Grover Crisp, who brought Scorsese’s Taxi Driver to Karlovy Vary last year, was invited to Cannes recently to present the brand new, digitally restored copy of what is unquestionably David Lean’s most celebrated film; this year sees the 50th anniversary of Lawrence of Arabia. The spectacular epic, which took a year to film and whose budget crept up to an incredible fifteen million dollars, portrays the adventures of the enigmatic British Lieutenant Colonel T. E. Lawrence, who brought Arab tribes together in the revolt against the Turks during the First World War. Unlike many other films which today enjoy cult status, Lawrence of Arabia was already earning recognition and won many awards at the time of its release. The American Academy gave the film seven Oscars, among others for best film, direction, editing and the music of Maurice Jarre. Nominations were awarded for the performances of the then little-known actors Peter O’Toole and Omar Sharif.