In the Fog
The story is set in 1942 in the impenetrable, dense forests along the western Soviet border. In his second feature film, recent Cannes FIPRESCI award winner Sergei Loznitsa presents a drama, whose sad hero is railway worker Sushenya, a man unjustly accused of collaborating with the enemy. The film excels not only for its sophisticated narrative and fine visuals, but also for its equally superb soundtrack.
1942. Nazi troops have occupied the western Soviet Union, brutally crushing all resistance. When a train is derailed the saboteurs are rounded up and executed. Only one man, Sushenya, is spared. Sushenya knows no one will believe he is innocent and he’ll be branded a traitor. Sergei Loznitsa has been making outstanding documentaries for over ten years. Two years ago the bleak pessimism of his first feature, My Joy, hit Cannes audiences like a slap in the face. His second feature, inspired by a novel by Vasili Bykov, follows two partisans on a mission to capture and bring to justice a former comrade who they believe has betrayed them. In the course of their adventures, set mainly deep in the forest, the characters of the three men are gradually revealed. The only one with any moral integrity proves to be Sushenya himself, who is calmly resigned to his fate. The success of this dignified war movie without a single battle scene owes much to Oleg Mutu’s camerawork and Vladimir Svirsky’s performance as Sushenya.