Handful of Bullets
Director Una Celma on her film: "This film is a portrait of representatives of two generations whose lives were marked by society´s transformation from Communism to a free market economy".
The arrival of young prostitute Liene affects the peaceful coexistence of Ivars and his uncle Fredis. Seventeen-year-old Ivars travelled to Riga from the poverty-stricken countryside to make money to keep his family. Together with Fredis, he occupies the premises of a former munitions plant, where his uncle had worked during the previous regime and where he retreated after losing his job and breaking up with his wife. Without knowing how Liene makes her money, both men start competing for her favours, and when Ivars discovers that Liene is sleeping with Fredis, he grabs an old rifle and a handful of bullets, intending to settle accounts with his uncle…. Una Celma: "My film treats current and universal themes. In the first case, the societies which arose after the fall of the Soviet Union ten years ago - where are they now, how do people live there? How much did it cost Latvia to imitate the West? The universal themes are love, betrayal, (lost) youth, family values and the clash of idealism and raw materialism".